Журналы, книги ZX Spectrum

Аватара пользователя
shiny
Сообщения: 9822
Зарегистрирован: 22 дек 2016, 00:00
Откуда: в Шуе бал

Сообщение shiny »

напомнило высерки колногорова - крик и тд
Ненависть- это подарок
Аватара пользователя
AAA
Сообщения: 38978
Зарегистрирован: 08 июл 2016, 23:04
Откуда: Москва
Контактная информация:

Сообщение AAA »

ONI MIGAJĄ TYMI KOLORAMI W SPOSÓB PROFESJONALNY. NARODZINY GAMEDEVU Z DUCHA DEMOSCENY W POLSCE
Изображение

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z lat 80. oraz 90. robią dzisiaj?
Po świecie komputerów 8 bitowych, giełd, piractwa, czasopism o grach, początkach biznesu rozrywkowego oprowadzają w niewygodnej dla wszystkich i pełnej prawdy rozmowie Tomasz TDC Cieślewicz i Piotr Marecki. Z tej geekowskiej narracji wynika także, że gry i demoscena to część dziedzictwa kulturowego, a „Robbo” i inne tytuły należy wreszcie postawić tam gdzie ich miejsce: obok filmów Wajdy i powieści Tokarczuk.

***
Za dużo prawdy. Nie polecam.
Paweł „Pirx” Kalinowski

В настоящее время компьютерные игры, произведенные в Польше, являются одними из самых узнаваемых брендов в мире. Но как выглядело начало родной разработки игр? Все ли разработчики игр признаются в этом сегодня? Как демосцена повлияла на игры? А чем сегодня занимаются авторы игр 80-х и 90-х годов?
Tomasz TDC Cieślewicz и Петр Марецки в неудобной и откровенной беседе демонстрируют мир 8-битных компьютеров, бирж, пиратства, игровых журналов и начало индустрии развлечений. Этот нарратив компьютерных фанатов также показывает, что игры и демосцена являются частью культурного наследия, и что "Роббо" и другие названия, наконец, должны быть помещены туда, где они принадлежат: рядом с фильмами Вайды и романами Токарчука.
Wehikuł czasu. Przenosi nas do czasów, gdy wszystko było ważne. Po sponiewieraniu nostalgią ujawnia sekret, że można tak i dzisiaj. Nie czytać, towar niebezpieczny, może odciągnąć od smartfona.
Krzysztof „Kaz” Ziembik

Niezwykle entuzjastyczny wywiad. Rozmowa wciąga nas – wręcz porywa – w magiczny i na bieżąco odkrywany świat czasów ośmiobitowego komputera Atari oraz przedstawia niesamowitych ludzi, którzy ten świat tworzyli z pasją, łamiąc wszelkie ograniczenia stawiane przez sprzęt.
Kuba Husak, muzyk, projektant gier, programista dem i gier

Nowe pokolenia nie będą fascynować się poezją Mickiewicza. Młodych ludzi, zanurzonych w cyfrowym świecie, może zainteresować historia pierwszych dzieł na komputery domowe. Przeczytaj, co tworzono bez internetu i ekranów 4K, za to z pasją, wyobraźnią i mikroprocesorem o częstotliwości taktowania 1,77 MHz.
Piotr „0xF" Fusik, naczelny koder demosceny Atari (Numen, Drunk Chessboard)

To opowieść o wydobywaniu pokładów możliwości z kawałka elektroniki liczącego sobie kilka dekad.
Bartek "„V0yager"” Dramczyk, Pixelpost.pl

Opowiadajmy legendę polskiego game devu, opowiadajmy, póki jest świeża. Historie rodem z demosceny, salonów gier i piwnicznych wytwórni oprogramowania są barwną, alternatywną perspektywą polskiej transformacji. To na wskroś optymistyczna i bezpretensjonalna opowieść o chłopakach z podwórka, których zabawa wyobraźnią wprowadziła do wielkiego świata. Polski sen, jeden z niewielu.
Konrad Janczura, pisarz, gracz


***
SPIS TREŚCI

1. MIELIŚMY GŁÓD KOMPUTERÓW
początki gamedevu w Polsce/Byliśmy totalnie do tyłu!/Mieliśmy głód komputerów/Atari w Pewexie, Commodore64 z Niemiec/ stan wojenny i pierwszy automat arcade’owy/ Ogromna rola ZX Spectrum/ różnice między komputerami rzutują na charaktery ich użytkowników/ złomodor, spectrumna i Atari z węgla i ze stali /

2. NASZE SPÓŹNIENIE OKAZAŁO SIĘ ZBAWIENIEM
Bieda jak w Indiach/ czasopisma o komputerach – Top Secret, Secret Service, IKS, Bajtek/Krzyś Kubeczko/ Atari podłączone do telewizora/system turbo/ Internetu jeszcze nie było/ kółko komputerowe bez komputerów /W co wtedy grałeś?/opisy gier nie przystawały do stanu faktycznego/garbowanie pamięci i stołokulotoncze urządzenie wskazujące/granie subwersywne/ modyfikacja gry to była rozrywka/chciałem zmieść moją szkołę z powierzchni ziemi/hakowanie rzeczywistości/nudne „państwowe” gry komputerowe/nie chcę się śmiać z bieda-komputerów/polskie konsole/ Sinclair skomputeryzował socjalistyczną Polskę/Jack Tramiel przypomina sobie o polskich korzeniach/wydarzyło się jakieś szaleństwo/ nasze spóźnienie okazało się zbawieniem/

3.RYNKOWA SCHIZOFRENIA
Giełdy i piraci/ walka z piractwem polskich gier/ tak do końca nikt nie był wtedy w Polsce w tej branży w zgodzie z prawem/rynkowa schizofrenia i gigantyczny biznes/te dzieciaki nie miały pojęcia, że istnieje coś takiego jak prawa autorskie/giełda na Grzybowskiej/zalewanie klejem/crackerzy i hakerzy/cractra jako reklamy piratów/ ustawa z 4 lutego 1994 roku/zalety piractwa/otwarte komputery

4. KOPIOWANIE SUROWO WSKAZANE NA POLSKIEJ DEMOSCENIE
Giełdy a początki gamedevu/ prescena czyli nerdzi i geekowie i ich twórczość/polska demoscena i „kopiowanie surowo wskazane”/ sztuka, gdzie istotne są forma i sprzęt/nicki na demoscenie/ komputer zaczął mówić po polsku/od demoscey do gamedevu/pierwsza polska gra/

5.GATUNKI I KLASYKI
Mózgprocesor i Robbo/ Czy najsłynniejsza polska gra jest plagiatem?/ Taka postawa, jaką prezentuje Pelc, normalna po prostu nie jest/demosceniczne ambicje w grach/ to historycznie najważniejszy moment i jednocześnie też katastrofa – Arkanoid II Pink Softhardu/Five to Five – demko jako reklama/początki Mirage’u/gamo- gatunek, który umarł śmiercią naturalną / sukces komnatówki A.D. 2044/ LK Avalon numerem jeden ówczesnego polskiego gamedevu / uczcie się Action!/Mazur i Łukszo –jak Jobs i Wozniak/organizacja pracy w Mirage/ pokaz dem w szkole podstawowej/o dziwo – to mnie dziewczyny podrywały na Atari


6. LK AVALON, MIRAGE, ASF, SPEKTRA, TIMSOFT – POPKULTURA I AMBICJA
cały świat nie pamiętał już o Atari ośmiobitowym, a w Polsce.../co to wtedy znaczyło wydać bestseller?/popkulturowy Mirage, ambitny L.K.Avalon/ Zawsze byliśmy przyjmowani z szacunkiem – kawa, herbata, pepsi…/ wcisnęli redakcję Atari Magazynu do pokoju Commodorowców/próby demake’ów/Rosyjska Ruletka/ mistrzostwo Jakuba Husaka/”grzebanie w kodzie” - bugi i debugowanie/Misja i Fred - „koszmarny błąd marketingowy” /współpraca i konkurencja czyli rynek był piracki, więc ludzie patrzyli na siebie jak na wrogów”/ Tajemnice Atari, Świat Atari, C&A, czyli „jak wy to reklamowaliście?”/ „W czołówce Kultu był nawet morphing” - gry od Atari Star Force / Inside od Spektry - to jest rzecz genialna/inne dzieła Magnusa/TimSoft wydaje gry na Commodore64/ pecet i Amiga – kolejny etap i doganianie Zachodu/rynek gier na ZX Spectrum – To po prostu u nas nie zadziałało/ to byłby błąd, pomijać technologię w badaniach nad historią gamedevu/3D i 16-bit/

7. POLSKO-AMERYKAŃSKA WSPÓŁPRACA NA ŻOLIBORZU
amerykański gamedev na Żoliborzu/California Dreams - no przecież każdy chciałby w takim miejscu pracować!/ jeżeli by zapomnieć, że byliśmy traktowani jak tania siła robocza, to jest to jakaś duma dla Polski/Tetris 3D czyli Blockout/ przemiany po roku 1989 zniszczyły fenomen Karenu

8.ŚWIRY, MANIACY, JASKINIOWCY I ROLNICY, CZYLI DEMOSCENA DZIŚ
dziś powstaje około stu gier na Atari ośmiobitowe rocznie… /scena atarowa - kulturowy, socjologiczny i psychologiczny fenomen/nisze i jaskinie Atarowców/retro – bardzo nielubiane słowo/ dla nas ten sprzęt się nie skończył/ Drygol – restaurator sprzętu ze złomowiska/podgrzewanie Atari suszarką/wyższy poziom geekostwa/współpraca z Kazem na Atarionline.pl/wielogodzinne wykłady popularyzujące wiedzę o Atari/świry i maniacy/kolekcjonerzy sprzętu - to jest najgorsze - sprzedawać swój ukochany komputer/idealny dzień Atarowca/ byliśmy jak jaskiniowcy na współczesnym torze wyścigowym/popularyzatorskie wykłady o początkach polskiego gamedevu/ TDC jako rolnik

***
Tomasz TDC Cieślewicz - warszawiak, wychowany w PRL-owskich salonach arcade, w 1988 rodzina złożyła się na jego pierwszy komputer Atari 800 XL - to zapoczątkowało jego największą pasję - programowanie CPU Atari i jego procesora graficznego ANTIC; umiejętności zdobywał i rozwijał już od 1989 roku w warszawskiej firmie Mirage Software Ltd. jako jeden z najmłodszych twórców pierwszych polskich gier; w latach 1992-1994 współpracownik Bajtka oraz członek redakcji Atari Magazynu; ukończył łącznie cztery kierunki studiów informatycznych; obecnie od kilkunastu lat redaktor serwisu Atarionline.pl. Prowadzi szkolenia i warsztaty z programowania, programowania i projektowania gier i dem, a także dziesiątki prezentacji i wykładów dotyczących historii gier, początków polskiej branży gier, demosceny, 3D, przemysłu filmowego i in. Tworzy gry i demka na Atari XL/XE, jego prace wielokrotnie znajdowały się na podium demosceny w kategoriach: Game, demo, GFX i Wild. W wolnych chwilach lubi sobie konwertować pliki AVI z wykorzystaniem różnych kodeków.

Piotr Marecki – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmuje się mediami cyfrowymi. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie prowadzi UBU lab (http://ubulab.edu.pl/). Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013–2014), stypendysta Fulbrighta.
Аватара пользователя
AAA
Сообщения: 38978
Зарегистрирован: 08 июл 2016, 23:04
Откуда: Москва
Контактная информация:

Сообщение AAA »

В настоящее время компьютерные игры, произведенные в Польше, являются одними из самых узнаваемых брендов в мире. Но как выглядело начало родной разработки игр? Все ли разработчики игр признаются в этом сегодня? Как демосцена повлияла на игры? А чем сегодня занимаются авторы игр 80-х и 90-х годов?
Tomasz TDC Cieślewicz и Петр Марецки в неудобной и откровенной беседе демонстрируют мир 8-битных компьютеров, бирж, пиратства, игровых журналов и начало индустрии развлечений. Этот нарратив компьютерных фанатов также показывает, что игры и демосцена являются частью культурного наследия, и что "Роббо" и другие названия, наконец, должны быть помещены туда, где они принадлежат: рядом с фильмами Вайды и романами Токарчука.
Аватара пользователя
AAA
Сообщения: 38978
Зарегистрирован: 08 июл 2016, 23:04
Откуда: Москва
Контактная информация:

Сообщение AAA »

Шыншыл 85077 писал(а):напомнило высерки колногорова - крик и тд
http://scenepoetry.ubulab.edu.pl/

Ну тык марецкий его лучший поклонник
Аватара пользователя
shiny
Сообщения: 9822
Зарегистрирован: 22 дек 2016, 00:00
Откуда: в Шуе бал

Сообщение shiny »

Crash Magazine - Issue 04, June/July 2021
https://sanet.st/blogs/magazinesa/crash ... 05932.html
Ненависть- это подарок
Аватара пользователя
daniel
Сообщения: 1434
Зарегистрирован: 17 дек 2016, 00:00
Откуда: del

Сообщение daniel »

ААА все кина свои заблочил походу...
Аватара пользователя
shiny
Сообщения: 9822
Зарегистрирован: 22 дек 2016, 00:00
Откуда: в Шуе бал

Сообщение shiny »

обращайтесь в СПОРТЛОТО!
Ненависть- это подарок
Аватара пользователя
krt17
Сообщения: 394
Зарегистрирован: 17 апр 2018, 23:45

Сообщение krt17 »

Шыншыл 87298 писал(а):Crash Magazine - Issue 04, June/July 2021
https://sanet.st/blogs/magazinesa/crash ... 05932.html
Спасибо почитал. Пиздец современной игровой журналистики даже в ретро. Откровенные посредственности наряду с неплохими играми. Оценки просто от балды. Интервью с крашенным просто зашквар. В принципе ничего необычного.
Последний раз редактировалось krt17 10 июл 2021, 20:03, всего редактировалось 1 раз.
Аватара пользователя
alex1ke
Сообщения: 227
Зарегистрирован: 11 мар 2021, 11:49

Сообщение alex1ke »

там у сухомлина 2 спектрума в руках -- это как в анекдоте про 2 шарика)
картинки должны быть квадратными
Аватара пользователя
shiny
Сообщения: 9822
Зарегистрирован: 22 дек 2016, 00:00
Откуда: в Шуе бал

Сообщение shiny »

alex1ke 87306 писал(а):там у сухомлина 2 спектрума в руках -- это как в анекдоте про 2 шарика)
это не тот, что "Один сломал, другой потерял"?
Ненависть- это подарок
Аватара пользователя
alex1ke
Сообщения: 227
Зарегистрирован: 11 мар 2021, 11:49

Сообщение alex1ke »

дада
картинки должны быть квадратными
Аватара пользователя
shiny
Сообщения: 9822
Зарегистрирован: 22 дек 2016, 00:00
Откуда: в Шуе бал

Сообщение shiny »

https://www.retromagazine.net/download/ ... 11_eng.pdf

правда, к Спектруму мало относится
Ненависть- это подарок
Ответить